ارزش غذایی و اهمیت طبی نبات بارهنگ در زنده گی انسان ها

موضوع عنوان مقاله:- ارزش غذایی و اهمیت طبی نبات بارهنگ در زنده گی انسان ها

ترتیب کننده: نامزد مسلک آموز ذبیح الله” دانشیار”

استاد انستیتوت مسلکی زراعت و وترنری ولایت سرپل

ناشر: دعوت نیوز.کام 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

مقدمه

بارهنگ یا Broadleaf Plantain گیاه علفی است که در بسیاری از مناطق جهان در مزارع، باغ، مراتع و مناطق تراکم بالای گیاهان علفی رشد می کند. این گیاه چند ساله برگ هایی به شکل روزنه ای با تراکم بالا و عمیق دارد که ارتفاع آن معمولا تا چند سانتی متر میرسد. برگ های بارهنگ حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C و K هستند و کاربرد گسترده ای در طب سنتی داشته وبرای درمان عفونت های پوستی، التهاب و سوزش، بیماری های کبدی و یبوست تجویز می شود.

از جمله سایر خواص بارهنگ می توان به درمان سرفه، رفع یبوست و کاهش علائم اگزما اشاره کرد. بومیان امریکا برای التیام زخم ها، درمان نیش حشرات مسموم کننده و تب از بارهنگ کمک می گرفتند.

نبات بارهنگ

گیاه بارهنگ یک گیاه علفی چند ساله است که می توان از برگ و دانه آن عصاره ای استخراج کرد که خواص درمانی فراوانی دارد. برگ بارهنگ دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به همین دلیل در درمان زخم ها، التهاب ها و جراحات مفید است.

به گزارش داکتر تو، بارهنگ گیاهی است که از برگ و دانه های آن برای دارو سازی استفاده می کنند. این گیاه خاصیت فراوانی دارد و برای درمان عفونت مثانه، برونشیت، سرما خوردگی، سرفه و خونریزی ناشی از هموروئید در طب سنتی تجویز می شود.

بارهنگ چیست؟

بارهنگ یا Broadleaf Plantain گیاه علفی است که در بسیاری از مناطق جهان در مزارع، باغ، مراتع و مناطق تراکم بالای گیاهان علفی رشد می کند. این گیاه چند ساله برگ هایی به شکل روزنه ای با تراکم بالا و عمیق دارد که ارتفاع آن معمولا تا چند سانتی متر میرسد. برگ های بارهنگ حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C و K هستند و کاربرد گسترده ای در طب سنتی داشته وبرای درمان عفونت های پوستی، التهاب و سوزش، بیماری های کبدی و یبوست تجویز می شود.

از جمله سایر خواص بارهنگ می توان به درمان سرفه، رفع یبوست و کاهش علائم اگزما اشاره کرد. بومیان امریکا برای التیام زخم ها، درمان نیش حشرات مسموم کننده و تب از بارهنگ کمک می گرفتند.

انواع نبات بارهنگ

  • بارهنگ بزرگ (Plantago major گونه اصلی بارهنگ با برگ های بزرگ و تراکم بالا است.
  • بارهنگ خزه ای (Plantago lanceolata ) برگ های باریک و خزه ای دارد. که به شکل لانه ای موسوم به روزنه است از طریق ساقه قوی و بلندی رشد می کند.
  • بارهنگ افریقایی (Plantago afra ) این گونه در مناطق آفریقا رشد می کند و برگ های آن باریک و دراز است و در طب سنتی استفاده میشود.
  • بارهنگ کوهستانی (Plantago montana ) این گونه در مناطق کوهستانی یافت میشود و برگ های آن اغلب موج دار هستند.
  • بارهنگ درختی (Plantago arborea ) این گونه شاخه ای است که به صورت درختچه ای رشد می کند. برگ های آن بزرگ و چرمی هستند. و به طور معمول در مناطق گرمسیری یافت می شود.

ارزش غذایی نبات بارهنگ

بارهنگ به خاطر داشتن انواع ویتامین های A،K،C، پتاشیم، آهن، فایبر، تانن وغیره ارزش غذایی بالایی دارد.

طبع بارهنگ در طب سنتی

بارهنگ در طب سنتی به عنوان گیاه سرد و خشک شناخته می شود. طبع سرد و خشک بارهنگ می تواند التهــاب را بر طرف کرده و درد های ناشی از حالت های گرم مانند، زخم،بریدگی و حتی برخی بیماری های

پوستی را کاهش میدهد. علاوه بر این، طبع سرد بارهنگ باعث تسکین بیماری های دستگاه گوارش ناشی از حرارت و رطوبت اضافی میشود.

خواص بارهنگ

خصوصیات و فواید درمانی گیاه بارهنگ بسیار گسترده است. از جمله خواص مهم و معجزه آسا بارهنگ می توان به تاثیر آن بر سلامت پوست و مو اشاره کرد.

دیگر خواص بارهنگ عبارتند از

  • تسکین و بهبودی سریع آفتاب سوختگی و کاهش التهاب پوست
  • کاهش لکه های پوستی و صاف و روشن کردن پوست
  • بهبود و درمان زخم و جای زخم
  • درمان نیش حشرات و کاهش التهاب و خارش ناشی از نیش حشرات
  • کنترول شوره سر و بهبودی پوست سر
  • درمان مسمومیت خون
  • تشدید فرآیند ادرار و تخیله سموم از بدن
  • تقویت عروق و ممانعت از خونریزی
  • تسکین درد قاعدگی
  • خواص ضد سرطان
  • کمک به کاهش وزن و لاغری
  • بهبود سیستم گوارشی در بدن
  • درمان یبوست

خواص بارهنگ برای معده

استفاده از بارهنگ به عنوان مکمل غذایی برای سلامت معده و دستگاه گوارش مفید است و برای درد معده، زخم معده، پیشگیری از عفونت معده و درمان عفونت معده توصیه میشود.

عرق نعنا و بارهنگ برای اسید معده

استفاده از عرق نعنا و بارهنگ برای کاهش علائم اسیدی معده مفید است هر دو ماده، خاصیت آرامش بخش و مسکن دارند. که می تواند به کاهش سطح اسید معده کمک میکند می توانید یک قاشق چای خوری عرق نعنا را به یک گیلاس آب داغ اضافه کنید عرق نعنا، علاوه بر کاهش اسید معده، عفونت را نیز کنتــــرول می کند. یک

قاشق چای خوری تخم بارهنگ را با یک گیلاس آب جوش ترکیب نموده و بعد از 10 تا 15 دقیقه مخلوط را صاف کرده و قبل از وعده غذایی مصرف کنید.

بارهنگ برای زخم معده

  • در درمان خانگی زخم معده بارهنگ توصیه میشود
  • چند قاشق چای خوری تخم بارهنگ را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و صبح ها و شب ها با معده خالی مصرف کنید.

شکل 3 تخم نبات بارهنگ برای درمان زخم معده

خواص بارهنگ برای عفونت روده

بارهنگ منع غنی از دو نوع فایبر محلول و نا محلول است که هر دو برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری هستند فایبر محلول در آب حل میشود و به صورت ژلی تبدیل میشود که می تواند به نرم کردن مدفوع کمک کند.

از طرفی، فایبر نا محلول با افزایش حجم مدفوع و تسهیل حرکت آن باعث بهبود عملکرد روده ها و کاهش عفونت آن ها میشود.

بخشی از فایبر محلول در بارهنگ که به موسیلاژ معروف است، می تواند به عنوان یک ملین طیبعی عمل کند موسیلاژ با جذب آب در دستگاه گوارش، باعث نرم شدن مدفوع شده و حرکت آن در روده ها  را  آسان تر می کند.

بارهنگ برای سرفه

برای سرفه خشک چه خوب است که بخوریم؟ یکی از خواص مهم بارهنگ برای سرفه های عفونی است که باعث تخیله عوامل عفونت زا می شود. مصرف لعاب بارهنگ گزینه درمانی مناسبی برای سرفه های خشــــک و خونی است چای برگ بارهنگ به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان سرما خوردگی و سرفه مورد استفاده قرار می گیرد اگر گلو درد شدید دارید، می توانید از خواص دمنوش بارهنگ برای کاهش التهاب و درمان سریع گلو درد و سرفه استفاده کنید.

بارهنگ برای سرفه خلط دار

خواص آنتی توسیوسیون و ضد التهابی بارهنگ می تواند به تسکین سرفه خلط دار و تسهیل خلط های ریه کمک کند برای تسکین سرفه خلط دار می توانید از دمنوش بارهنگ، عرق بارهنگ یا دارو های حاوی بار هنگ استفاده کنید.

بارهنگ تیروئید

بارهنگ حاوی ترکیبات فیتو شیمیایی مختلفی است که ممکن است روی فعالیت تیروئید تاثیر بگذارد. شواهد نشان می دهند که مواد ترکیب دهنگ بارهنگ روی تولید هورمون های تیروئید و عملکرد این غده اثر دارد. مصرف آن در دوز بالا در بلند مدت ممکن اسصت برای بیماران تیروئیدی مشکل ساز شود.

خواص بارهنگ برای رحم

بارهنگ به عنوان یک گیاه دارویی، به طور سنتی برای برخی مشکلات رحمی مورد استفاده قرار می گیرد. اما تحقیقات علمی در مورد خواص بارهنگ برای عفونت رحم محدود است و اطلاعات کافی و قطعی در این زمینه وجود ندارد. به طور کلی ، بارهنگ دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنند دارد که ممکن است برای برخی عفونت های رحمی مفید باشد.

بارهنگ برای باز شدن قاعدگی

مصرف بارهنگ در دوران قاعدگی می تواند خونریزی شدید را متوقف کند.

طریقه مصرف بارهنگ

بارهنگ را می توان به شکل دمنوش، عرق، قرص یا عصاره مصرف کرد. البته ، متداول ترین روش مصرف آن به صورت دمنوش است.

عوارض بارهنگ

افراد بزرگسال سالم که بیماری زمینه ای ندارند می توانند بارهنگ خام یا پخته را مصرف کنند و عوارضی خاصی ندارد. اما مصرف مکمل های بارهنگ در برخی موارد ممکن است باعث بروز عوارضی مانند تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ و واکنش های آلرژیک پوستی شود.

تیجه گیری

بارهنگ یک گیاه دارویی طبیعی برای رفع مشکلات معده و سوء هاضمه، درمان عفونت، تسکین سرفه خشک و خلط دار، التیام التهاب و سرما خوردگی در طب سنتی تجویز می شود. مصرف بارهنگ در میزان مناسب و با توجه به دستورات داکتر می تواند در تسکین مشکلات معده و سوء هاضمه مفید باشد.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

د دعوت نیوز.کام رسنیز مرکز ملاتړ وکړئ
له موږ سره د مرستې همدا وخت دی. هره مرسته، که لږه وي یا ډیره، زموږ رسنیز کارونه او هڅې پیاوړی کوي، زموږ راتلونکی ساتي او زموږ د لا ښه خدمت زمینه برابروي. د دعوت رسنیز مرکز سره د لږ تر لږه $/10 ډالر یا په ډیرې مرستې کولو ملاتړ وکړئ. دا ستاسو یوازې یوه دقیقه وخت نیسي. او هم کولی شئ هره میاشت له موږ سره منظمه مرسته وکړئ. جزاکم الله خیراً

د دعوت نیوز) بانکي پتهDN Bank AC # 00105100585219:)
د واټس آپ WhatsApp: +93747162162 :

Support Dawat Media Center

If there were ever a time to join us, it is now. Every contribution, however big or small, powers our journalism and sustains our future. Support the Dawat News.com Media Center from as little as $/€10 – it only takes a minute. If you can, please consider supporting us with a regular amount each month. Thank you
DN Bank AC # 00105100585219
WhatsApp: +93747162162

…………………………………………………………………………………………………………

که تاسو غواړئ چې علمي او تحقیقاتي لیکنې او مقالې مو په دعوت نیوز کې خپرې شي نو لاندې لینک کیکاږئ او مونږ ته په انلاین بڼه خپله لیکنه را واستوئ؛

https://dawatnews.com/submit-article/

شرعي پوښتنه:

که کومه شرعي پوښتنه لری دمهربانی له مخې لاندې فورم ډک کړی او خپله پوښتنه ثبت کړئ.

https://shorter.me/75WZr

*دعوت نیوز.کام (بااعتبارترین مرجع نشر و اشاعت قرآن و حدیث در سراسر جهان) ⏬

🌐www.dawatnews.com

…………………………………………………………………………………………………………

لاتنسونا عن صالح دعائکم

اخوکم في الله ابوأحمد

ځواب دلته پرېږدئ

ستاسو برېښناليک به نه خپريږي. غوښتى ځایونه په نښه شوي *

چیټ خلاص کړئ
مرسته
Scan the code
سلام 👋
زه څنګه مرسته کولی شم؟