الإعراب په لغت کې بيان او تغير ته وايي او د علم نحوه په اصطلاح کې په کلمه باندې د ځينو عواملو د داخلېدو په وجه د کلمې آخر تغير او بدلون ته اعراب وايي. لکه :
- ما أحسنُ زيدٍ ؟
- ما أحسنَ زيداً ؟
- ما أحسنَ زيدٌ
وينو چې په لومړۍ جمله کې مقصد د زيد د غوروالی په باره کې پوښتنه ده چې کلمه د (أحسنُ) پيښ لري او کلمه د (زيد) زير لري.
او په دوهم جمله کې وينو چې د زيد د غوروالی په باره کې تعجب دی چې (أحسن) په زور او (زيد) په نصب سره راغلی دی.
او په آخري جمله کې وينو چې د متکلم مقصد د زيد نه ښه والی او نه غوروالی دی چې (أحسن) په زور او (زيد) په زفع (دوه پيښ) راغلی دی.
د قرآنکريم د صحي تلاوت او د معنی پوهېدو لپاره علم إعراب خاص اهميت لري ځکه قرآنکريم په فصيحه عربي ژبه دی دا چې قرآنکريم صحي تلاوت کړ شي د لحن او غلطۍ څخه ځان وساتل شي او قرآنکريم د صحي معنی ټاکلو لپاره علم إعراب ضرور دی.
د علم إعراب په وسيله حرکات پېژندل کيږي چې د حرکاتو پيژندلو په وجه په تلاوت او معنی کې د لحن او غلطۍ څخه مخ نيوی کيږي.
إعراب د نحو د علم څخه دی د قرآنکريم په صحي تلاوت او په خاص توګه د معنی په تعين او ټاکلو کې علم صرف او نحو خاص اهميت لري.
کله چې اسلامي فتوحات پراخه شول او په اسلام کې عجم داخل شول نو د قرآنکريم په تلفظ کې لحن (غلطی) زياتې شوې نو علماء کرامو د علم نحو د وضع تصميم ونيو اولين کس چې د علم نحو او عربي ژبې قواعدو بنسټ يې کېښود ابو (الأسود الدؤلی) ؤ، او د علم اعراف د تأليف سبب همدا ؤ چې د قرآنکريم غلط لوستلو مخ نيوی وشي.
ښکاره ده چې دا د قرآن العظيم برکات ؤ چې علم نحو مينځته راغلی تر څو د غلطۍ مخ نيوی وشي ځکه چې د قرآن صحي اعراف او صحي تلفظ او لوستل عبادت دی.
۱- د کتاب الله داسې لوستل لکه څنګه چې نازل شوی دی او د لحن او خطاء څخه ځان ساتل.
۲- استنباط د شرعي احکامو.
۳- تعين د قرائت او د هغه د معنی کشف.
۴- تعين او معرفت د وقف او ابتداء، دا علم د علوم القرآن هغه علم دی چې ددې علم پرته د قرآن صحي فهم او ادراک ناشونی دی.
۱- په معنى دهغه ټکې چې بايد په اعراب په نظر کې ونيول شي:
۱- د کلمې د نوع تعين.
۲- د کلمې د حکم بيان د اعراب او بناء له مخې.
۳- د اعراب او بناء ډولونه او د هغو اسباب.
۴- د اعراب د علامې بيان او د هغه سبب.
۵- په جمله کې د اعراب د ځای بيان
د إعراب القرآن مشهور کتابونه :
” الإعراب المحيط من تفسير البحر المحيط” الدكتور ياسين جاسم المحيمد
“إعراب القرآن” زكريا الأنصاري
“الياقوت والمرجان في إعراب القرآن” محمد نوري بن محمد بارتجي
” التبيان في إعراب القرآن” أبو البقاء عبد الله بن الحسين
“الجدول في إعراب القرآن الكريم” صافى محمود بن عبد الرحيم
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
که تاسو غواړئ چې علمي او تحقیقاتي لیکنې او مقالې مو په دعوت نیوز کې خپرې شي نو لاندې لینک کیکاږئ او مونږ ته په انلاین بڼه خپله لیکنه را واستوئ؛
https://dawatnews.com/submit-article/
شرعي پوښتنه:
که کومه شرعي پوښتنه لری دمهربانی له مخې لاندې فورم ډک کړی او خپله پوښتنه ثبت کړئ.